Rabu, 17 Mac 2010

UMI !! ABI!!! nuhibbukuma jiddan!!!!


Sebulan sebelum umi abi berangkat,
umi :umi nak pergi buat umrah.(senyum)
kami :hah!! nak ikut! nak ikut!
umi :emmm cuba tanya abi...
kami :abi2!! nak ikut jugak g umrah. jom la pergi satu keluarga.
abi :ha!!! sepuluh-sepuluh orang pergi?? aduh botak la kepala abi... doa la banyak2 abi murah rezeki kita dapat pergi sekeluarga. tapi kali nie abi pergi dengan umi dulu.(memujuk)
kami :alaaa!.....sedih :'(

Seminggu sebelum bertolak,
umi :nanti pergi sekolah dengan pak itam,makan tengah hari umi tempah dengan mak cik mah.
umi dah pesan dah, tak payah beli2 lauk la. dalam hati alhamdulillah tak payah masak..he2
tapi jauh di sudut hati,rasa berdebar2 dek kerana membayangkan ape yang akan berlaku kalau umi tak ada nanti.ha!!!!!takutnyer!dah la yang paling besar....

Hari ITU sudah tiba,
umi :jaga adik baik2..a'ad,unais jangan gaduh2. sebelum tido pastikan semua pintu,tingkap terkunci. ukhtie kene sabar dengan adik,jangan marah2.ish2 sedih nyer!..banyak nyer amanah umi tinggal..
sampai airport..lepas sorang...sorang nangis,ibah, iyah..kakak dia jugak kene pujuk..sampai kakak dia jadi sebak..he2 tapi kakak dia tak nangis.

Sekarang dah genap seminggu umi,abi di tanah suci...

Di rumah,
sofiyah :utie iyah mimpi umi, umi lambai2 panggil iyah...iyah lari2 nak peluk umi,lepas tu iyah nangis...tapi tiba2 iyah terjaga..
ya allah sebak nyer rasa..mulianya nikmat rindu yang allah kurniakan.sehinggakan anak kecil yang hanya tahu bermain siang malam pagi petang pun dapat merasainya.

ukhtie :iyah rindu umi ker?
sofiyah :rindu..rinduuu sangat.senyum bila umi abi nak balik?
ukhtie :emm minggu depan umi balik.insyallah

Fitrah manusia ingin dicintai dan mencintai, ingin dirindui dan merindui, ingin disayangi dan menyayangi, ingin disukai dan menyukai...semua itu adalah neutral bagi seorang manusia. Rasulullah pun menggalakkan umatnya "hablu minallah wa hablu minannas"yang baginda tonjolkan pada persaudaraan antara muhajirin dan ansar..
subhanallah..nikmatnya rasa rindu,lagi nikmat lagi jika disasarkan kerana allah "ghadaballah wa hubbulillah".

Pernah sekali,kami tidak menerima panggilan telefon dari umi abi selama tiga hari. semua adik2 mengulang2 soalan "ukhtie umi tak call ker?" sampai tak dek idea nak jawab ape. sehinggakan bila dengar sahaja deringan telefon semua berlari nak menjawab.kerana disangkakan umi abi..hehe. tapi realitinya menjaga enam orang adik dalam rumah, lagi letih dari menjaga murid2 dalam satu kelas.




INSYALLAH UMI DAN ABI AKAN MENDAPAT UMRAH YANG BARAKAH...KAMI RINDUKAN UMI DAN ABI..RINDUUU..SANGAT........barakallahulakuma! insyallah!

Tiada ulasan: