Sabtu, 19 Disember 2009

Just2Share


Bismillahhirrahmanirrahim...
sebenar dah lame saya nak update tapi selalu datang penyakit MA
(hanya orang2 tertentu jer tahu)

Saya ada terbaca blog seseorang..apa yang saya faham...katanya susah sungguh dia nak tinggalkan komputer kalau dah start buka... he3 =)
mungkin saya sebaliknya pula,tengah tulis blog pun otak masih fikir kerja rumah apa yang tak buat lagi..rase nak lari jer...tapi lawan..lawan..lawan...
jangan buta IT..sekarang dunia dah canggih..mesti para mad'u kita diluar sana semuanya pakar2 IT..takkanlah kita nak jadi da'ei yang buta IT..huh..
ya allah permudahkanlah urusan kami.

itulah allah ciptakan manusia tu lain2 cara pemikiran mereka. Ada yang dalam otaknya, fikir tentang dirinya sahaja..asal dia lepas , semuanya sudah beres baginya.
Ada juga orang yang fikirannya hanya tertumpu pada orang lain jer,sehinggakan dirinya terabai.hish3...macam mane yerk??

Satu peristiwa yang menarik saya nak kongsi bersama pembaca,mungkin boleh diambil 'ibrah daripadanya.

Satu hari salah seorang adik perempuan saya, balik dari sekolah dengan muka masam
tiba2.....

"ukhti boleh tak irah tanya satu soalan?"
saya diam, kerut dahi,
dalam hati :bakpe adik aku nie???

"ukhti macam mane kita nak ikhlas kalau kita kene paksa buat sesuatu,dan kita buat tu untuk kepentingan orang lain?"

dalam hati: ha'ah kan??

"oo...bagi kakak mula2 kakak akan tengok kerja ape yang kita dipaksa buat,kalau baik untuk kita dan tak melanggar syariat..kita buat lah. Tapi kalau sebaliknya...jangan sekali2 kita buat!!
bab ikhlas pula..ia berkait rapat dengan niat n pahala...kalau irah nak pahala irah kena bersihkan hati dan tajdid niat irah."
dalam hati: ya allah minta2 dia faham huh..:*

"irah dah cuba dah tapi tak ikhlas2 lagi!!"

"ish3...yang tu tandanya hati kita telah dicemari dengan tompok2 hitam, mesti terselit jauuuh.... dalam hati irah su'uzon pada benda tu.
Muhasabah balik diri kita...sanggup ke kita buat sesuatu untuk mndapatkan letih dan membuang masa? lagi teruk kalau dapat dosa disebabkan su'uzon...
Ataupun kita mahukan pahala yang boleh memberatkan timbangan kebaikan kita di akhirat kelak.
Jadi husnuzonlah pada sesuatu perkara..ingatlah bahawa
allahumma innaka ta'lamu anna haazihil qulub :)"
dalam hati: kalau tak faham lagi tak tau ar...he3

Jika difikir2 balik...betul juga niat memainan peranan yang penting dalam sesuatu perkara.
macam kita niat nak buat blog :)
teringat semasa di stam..ada satu waktu tu rasa malu sangat...bila blog kita dibaca oleh orang,
sehinggakan beria2 suruh adik private kan blog...=>
Ada seorang sahabat bertanya :
"kalau orang tak baca, macam mana 'ibrah yang kita sampaikan dalam blog, orang nak ikut?"..saya terfikir mungkin sahabat saya nie niat dia buat blog untuk memenuhi misi dakwah. Subhanallah...semoga allah mempermudahkan urusan dia.

Sebenarnye apa niat saya buat blog??
pada awal2 nye sebab nak terer tekan keyboard..he3 terukkan. lepas tu sebab nak kasi tazkirah untuk diri sendiri...jadi banyak post2 saya yang lalu saya copy dengan orang...sehinggakan
abi cakap:
"ukhti tulis la sendiri , jangan la copy2 orang punyer..."
dalam hati: adush..malu nyer...sedih,geram,pelik..semua rasa ada...allah je yang tahu.
abi pernah cakap lagi:
"tulis je apa2 asalkan ada 'ibrah yang dapat di ambil...kalau tak pun, yang mengingatkan kita kepada allah"
dalam hati:betul jugak kan..=)

Tajdid niat...insyaallah selepas nie saya akan buat sendiri semua post.
Insyallah saya akan selitkan sebanyak mungkin 'ibrah dalam setiap post saya.
Insyallah saya akan berusaha membuatkan semua pembaca lebih dekat dengan sang pencipta.

koreksi diri:
"ku bersujud berserah pada tuhan...mengharap rahmat keampunan...berilah daku kekuatan untuk mengharungi liku2 kehidupan ini"
Banyak lagi yang perlu dipelajari...lebih2 lagi ilmu2 agama,
teringat kata2 seorang sahabat "semakin akhir zaman,semakin banyak pertanyaan pelik2 tentang agama timbul"
Jadi fokus bagi seorang da'ei ialah menguasai ilmu2 agama yang sebenar2nye, berlandaskan alquran dan hadis, tidak kira lah apa2 pun bidang yang dia kuasai...




wassalam.....

Tiada ulasan: